Pressmeddelande | 22 mar, 2006 | 15:45

Fagerhults Orosso belönad med Red Dot Design Award

I samband med Northern Light Fair i början av februari presenterade Fagerhult Orosso, en ny belysningsarmatur formgiven av industridesigner Olle Lundberg. Succén var omedelbar – Orosso belönades fyra dagar i rad med besökarnas pris för bästa armatur, för att samtidigt nå liknande framgångar på el- och belysningsmässan i finska Jyväskylä. Nu har Orosso även förärats Red Dot Design Award för innovativ och utmärkande produktdesign. Med utnämningen tar Fagerhult plats i den exklusiva skara som belönats med världens kanske mest prestigefyllda designpris. Den 51:a årliga upplagan av Red Dot Award, som administreras från Tyskland, har denna gång haft rekord i antalet deltagande. Totalt har 2068 produkter från 41 olika länder lämnats in till tävlingen. Att säkra en utmärkelse här handlar inte bara om ära – för många större, designinriktade producenter är Red Dot en viktig indikation på huruvida produkten är internationellt gångbar. Ett sätt att säkra försäljningsframgångar och förstärka varumärket. Orosso är en av armaturerna i Fagerhults koncept ”Art of Light” där man – med utgångspunkt i företagets spjutspetsteknik och djupgående kunskaper inom funktionellt, komfortabelt och energieffektivt ljus – har släppt loss några av samtidens mest spännande kreatörer. I Orosso har Olle Lundberg skapat ett oväntat möte mellan två olika ljuskällor; genom att förena den cirkelformade T5-C-ljuskällan och ”vanliga” raka T5-lysrör har han ändrat spelreglerna för hur en nedpendlad armatur kan se ut. Resultatet är en unik, lekfull armatur som till fullo använder ljuset för att förstärka formupplevelsen. Med polerade högblanka metallsidor speglar Orosso självsäkert både sig själv och sin omgivning. Nu räcker det inte med egensinne för att vinna en utmärkelse som Red Dot. Kreativitet och innovationsgrad är visserligen en viktig bedömningsgrund för juryn – men det som skiljer agnarna från vetet är produktens sammantagna kvaliteter och hur väl designen klarar av att återspegla dessa. – Red Dot är en bekräftelse på att vi satsat rätt. Vågad formgivning i kombination med avancerad ljusteknologi ger produkter som efterfrågas, konstaterar Fagerhults marketing manager Thomas Hermansson. – Högt designinnehåll är en del av vårt varumärke och då krävs helhetssyn; vi kan inte ge avkall på funktion till förmån för formen eller vice versa. Orosso är beviset på att trägen vinner! För mer information vänligen kontakta: Thomas Hermansson Marketing Manager tel: +46 36 10 87 32 mobil: +46 705 91 35 90 thomas.hermansson@fagerhult.se