Pressmeddelande | 19 feb, 2007 | 09:19

Ny ljusillusion från Fagerhult Art of Light

– Vi ville skapa ett intryck av luft och lätthet. En armatur kan annars uppfattas som sluten och
tung – som en klump som hänger i rummet. Det första steget var att öppna lådan, säger Gustav Nord, designer på Propeller AB, som tillsammans med kollegerna Casper Asmussen och Filip Sauer formgivit Open Box.

Open Box utnyttjar på ett annorlunda sätt kontrasterna mellan öppenhet och slutenhet. Istället för att kapsla in ljuskällorna i ett gemensamt armaturhus, framhävs utrymmet emellan dem. Blicken lockas bort från ljuskällorna, genom armaturen och ut i rummet.

– I ärlighetens namn utgick vi från konstruktionen genom att förkasta den. Vi har arbetat ur ett
produktperspektiv; eftersom vi rör oss mellan många olika produktkategorier får lösningarna ofta korsbefrukta varandra. Då blir det lättare att ifrågasätta etablerade förhållningssätt och tänka ”utanför boxen”. Armaturdesign fokuserar till exempel ofta på gavlarna – vi valde istället att ge karaktär åt långsidan, eftersom det oftast är den man möts av.

För att utnyttja armaturens ”eget rum” valde trion att perforera den nedre långsidan. Ljuset
tränger igenom i små, små punkter som lyser upp hela dess inre. Beroende på vilket bländskydd du väljer, skapas ett grafiskt mönster med olika intensitet. En ytterligare kontrast är stommen som framhäver formen – den öppna och den slutna. Hur stark kontrasten blir bestäms av armaturens färg; grå eller svart.

– Ambitionen var att beskriva armaturens form med ljuset. Betraktaren ska egentligen inte fundera så mycket på var det kommer ifrån. Man ska bara se konsekvensen, inte den tekniska lösningen. Många blir förbryllade, förstår inte var vi har gömt ljuskällorna. Hur armaturen kan lysas upp inifrån och runtom på samma gång. Det är lite av en illusion.

Open Box är den tredje armaturen i Fagerhults Art of Light-serie och lanseras på marknaden
i februari. Tidigare medlemmar i familjen är Claesson Koivisto Runes hyperminimalistiska
väggarmatur Wall samt Olle Lundbergs kurvtagare Orosso, vilken under 2006 belönades med
prestigefyllda Red Dot Design Award.

För mer information, vänligen kontakta:
Håkan Johansson
Produktchef