Pressmeddelande | 21 okt, 2015 | 12:33 | Regulatoriska

Fagerhult slutför förvärvet av Lighting Innovations i Sydafrika

Företagen har 210 anställda och tillverkar armaturer och belysningssystem för i huvudsak inomhusapplikationer såsom kontor, gallerior, sjukhus och skolor.  Bolagen hade en total omsättning för räkenskapsåret som slutade i juni 2015 på cirka 13 MEUR.

”En viktig del av vår strategi är att öka vår exponering mot tillväxtmarknader. Med detta förvärv får vi tillgång till den sydafrikanska marknaden samt flera intressanta tillväxtmöjligheter både inom Sydafrika men även i den dynamiska regionen söder om Sahara. Det gläder mig att Mr. Craig Waddell kommer att stanna kvar som VD och fortsätta bygga vidare på det han och framförallt hans far, företagets grundare Mr. Bruce Waddell, har skapat”, kommenterar Johan Hjertonsson, CEO Fagerhult.

Fagerhult betalar 7,7 MEUR (kassa- och skuldfritt), för tillgångarna i de tre företagen. Ytterligare tilläggsköpeskilling kan tillkomma fram till 2018 beroende på bolagets finansiella utveckling. Transaktionen finansieras med nya kreditfaciliteter.

Mer information om Lighting Innovations finns på www.lightinginnovations.co.za

Habo den 21 oktober 2015